přesnost: největší

seznam nabídek

  • 60
  • 120
  • 180
  • nabídek na stránce
  • 1
  • z
  • 1

rnAsi každý z nás někdy slyšel o tom, že se zvuk nahrávaný ve studiu (a nejen tam) upravuje. V některých případech jde o větší zásahy do projevu interpreta (v případě umělců s méně výrazným talentem), v jiných zase není potřeba mnoho měnit. Toho se dosahuje skrze různé nástroje, a jedním z nich jsou právě ekvalizéry. Ty umožňují měnit hlasitost vybraných frekvencí, aby více odpovídala našim představám o ideální podobě skladby. V tomto případě se tak upravuje především hudební stránka písní, protože hlasový projev je na změny frekvencí velmi citlivý a mohli bychom nadělat mnohem více škody, než užitku. rn

rnDruhy ekvalizérů a práce s nimirn
V současné době rozlišujeme několik hlavních typů ekvalizérů podle toho, co umí nebo jak se s nimi pracuje. Jako první zmíníme tónové clony, někdy též zvané frekvenční clony. Nejedená se ekvalizéry ve své pravé podstatě, ale patří do této kategorie díky jejich schopnosti tlumit určité části zvukového spektra. Neumí ovšem žádné zesilovat. Klasicky se používají například pro odstranění vysokých frekvencí, třeba šumění při hře na baskytaru. Dokáží také odstranit příliš nízké frekvence, jaké vykazují kupříkladu „kopáky“, velké bubny, co jsou součástí bicích souprav. rn

rnČasto používaným typem ekvalizéru jsou ty grafické. Své jméno dostaly z toho důvodu, že můžeme pomocí potenciometrů upravovat odpovídající frekvence. Jinými slovy, přímo vidíme na to, co děláme a které pásmo upravujeme, proto se jim říká grafické. Narazit můžeme na grafické ekvalizéry pro úpravu pár kanálů (třeba pěti), ale existují také verze pro několik desítek frekvenčních oblastí. U takových přístrojů máme mnohem větší volnost při úpravě potřebných částí hudby. Pokud máme k dispozici ekvalizér pouze s pěti táhly, ovlivníme jediným z nich mnohem více věcí, než bychom kupříkladu chtěli. rn

rnParametrický ekvalizér je další z řady této kategorie a dokáže vyhovět zase o něco vyšším standardům. Umožňuje jemnější úpravy frekvenčních pásem, například korekci úzkopásmových útlumů. Každé pásmo jde totiž ještě navíc upravit podle frekvence, kvality a kvantity. Pro nezkušené má ovšem nevýhodu v tom, že je k jeho využití potřeba ovládnout vyšší znalosti, než je tomu u ekvalizéru grafického. rn

rnPosledními druhy ekvalizérů jsou tzv. hybridní nebo kvaziparametrické, které bývají součástí dražších mixážních pultů a navíc umožňují pohodlně upravovat kmitočtové délky. rn

rnExistují také softwarové ekvalizéry, které jsou obsaženy například v hudebních přehrávačích na PC. rn