Náhled tisku

Tato zpráva nebude vytisknuta.


Tisk

  • Položka nebyla zakoupena
  • skončeno (Pondělí, 10 října, 20:15:00)

Aktuální cena

1 440,00 Kč
Přihazování skončilo

Náklady za přepravu
Cenný balík 150 Kč
Zásilka do zahraničí 350 Kč

Všechny možnosti

Místo: Vladislav

Prodejce IHOK- (170)
Volná grafika v nabídkách vystavených prodejcem
Zobrazit všechny nabídky prodejce
Položit Prodejci otázku
Doba dodání (od obdržení platby): 2-3 dny

ROZMĚRY CELKOVÉ--41x30cm.

 

Petra Oriešková se nejprve vyučila malířkou porcelánu ve Staré Roli u Karlových Varů (1954-56) a v letech 1957-1960 vystudovala Střední odbornou školu výtvarnou v Praze. Roku 1960 bylapřijata ke studiu na Vysokou školu uměleckoprůmyslovou v Praze do ateliéru prof. Otto Eckerta. Absolvovala roku 1966 a poprvé vystavovala roku 1969 na společné výstavě mladých výtvarníků v ÚLUV, výstavě Nová figurace v Mánesu a společně s Peterem Orieškem v Galerii mladých. Ocenění[editovat | editovat zdroj] 1973 Medaile, 1. mezinárodní výstava kresby a grafiky Del Pomero, Milán 1976 Čestné uznání MK, za ilustrace v knize Longos: Dafnis a Chloe (soutěž Nejkrásnější knihy) 1976 V. mezinárodní výstava kresby, Rijeka 1980 1. mezinárodní výstava kresby, galerie portrétů, Tuzla

 

Dílo Ojedinělou kolekci obrazů Petry Orieškové z roku 1966 shromáždila pro svou výstavu galerie Peron. V katalogu jsou expresionistické portréty a figury, některé zjevně inspirované dílem Francise Bacona (Tvář se psem, 1966), parafráze obrazů starých mistrů (Nahá Maja, 1966) nebo odkazy k surrealismu a pop artu. Autorka je řazena do proudu Nové figurace neboť se zabývá skrytými významy lidské existence a nikoli lidskou figurou jako výtvarným artefaktem nebo konkrétními situacemi. Pro obrazy z konce 60. let je charakteristické volné nakládání se zobrazením postavy, fragmentace a neukončenost a soustředění na naturalistický detail tváře nebo rukou (Portrét rodiny, 1968, Léto, 1969). Oriešková vytváří hned na počátku své volné tvorby osobitý a jasně rozpoznatelný rukopis - kombinuje různé styly - realistické detaily s abstraktní malbou a obrysovou kresbou, prostorový plán i barevné plochy, reliéfní asambláž, nahé figury zasazené do iluzivního prostoru, pop - artové rekvizity. V obrazech ze 70. a 80. let se prolíná sen jako ozvěna surrealistické tradice s hyperrealistickou malbou „v alegorické scénické vizi, prostupem, či spíše magickým sjednocením viděného a sněného“[1]. Oriešková vytváří scénické alegorie skutečného života, které se odehrávají se v tichu dokonale komponovaného iluzivního prostoru a obsahují snové představy odpoutané od reálného času. Obraz je chápán jako okno do prostoru s renesanční perspektivou,[2] kam malířka umisťuje nahé lidské figury s každodenními dramaty jejich životů (Příběh, 1979) nebo důvěrně známé věci jako svědky minulých dějů (Ráno s helikoptérou, 1975, Ráno, 1984). Ženské figury v obrazech Petry Orieškové jsou vždy mladé a dokonale krásné, ale působí vážně a odcizeně. „Vyloučení pojmu času akcentuje psychologickou hodnotu zobrazeného okamžiku a připoutává pozornost na hlubší, symbolický nebo osudový význam ustrnulého gesta nebo děje.“[3] V 90. letech do fiktivní reality obrazu zasazuje autorka nahé postavy jako symboly sexuální touhy, připomíná animální rysy lidského chování (Záměna, 1993), zabývá se problémem vlastní identity a jejího protějšku v obraze (Dvě bytosti, 1994). Realita, se kterou pracuje, se soustřeďuje do jednoho okamžiku a blíží se pojetí reportážní fotografie, ale je konstruovaná jako divadlo (Nářek, 1995). Výtvarný jazyk není není natolik prvořadý a závazný, aby musela pracovat na jeho zjemnění a zdokonalování. Je jen prostředkem, který zkouší zatížit obsahovým sdělením až k maximu.[4]

 

Ilustrace  Meysenburg Malwida , Rolland Romain: Amore pace, texty Faltysová V , Holzknecht V, Sommer P, kniha 101 s., vyd. Supraphon Praha, 1980

 

Zastoupení ve sbírkách

Národní galerie v Praze Galerie hlavního města Prahy Alšova jihočeská galerie v Hluboké nad Vltavou GASK, (České muzeum výtvarných umění, Praha) Galerie výtvarného umění v Chebu Galerie umění Karlovy Vary Městská galerie, Ostrov Muzeum umění Olomouc Galerie Klatovy/Klenová Oblastní galerie v Liberci Severočeská galerie výtvarného umění v Litoměřicích Západočeská galerie v Plzni Galerie Benedikta Rejta, Louny Galerie výtvarného umění, Hlinsko Galerie H. Liebich, Dachau Galerie Schwarz, Milano Galerie portrétů, Tuzla, Moderní galerie v Rijece Soukromé sbírky doma a v zahraničí

 

Výstavy autorské

1969 Galerie mladých, Mánes, Praha (s Peterem Orieškem) 1977 Olomouc, Nové Město nad Metují (s Jindrou Vikovou) 1979 Galerie Fronta, Praha (s. Jindrou Vikovou) 1982 Petra Oriešková: Kresby a grafika, Dům kultury ROH, České Budějovice 1983 Galerie Fronta, Praha (s. Jindrou Vikovou) 1989 Grafický kabinet, Olomouc (s Peterem Orieškem) 1991 České kulturní středisko Bratislava (s. Peterem Orieškem), Povážská galéria Žilina 1997 Galerie Litera, Praha, Univerzitní galerie, Plzeň 1999 Galerie ve dvoře, Veselí nad Moravou 2000 Galerie Antik, Slaný, Galerie české kultury, Český Krumlov 2001 Předtím a potom, obrazy z šedesátých a devadesátých let, galerie Peron, Praha 2001/02 Petra Oriešková: obrazy - kresby, výběr z tvorby 1966-2001, Wortnerův dům AJG, České Budějovice 2003 Petra Oriešková: Kresby, Galerie ES, Praha


Verze pro tisk