přesnost: největší

seznam nabídek

3 500,00 Kup teď 3 700,00 s dopravou 3 750,00
Do košíku sledovat

Starý smyčec značený Rudi

6 dnů Do konce
1 dostupný předmět
nikdo nepřihazuje, buďte první
  • 60
  • 120
  • 180
  • nabídek na stránce
  • 1
  • z
  • 1

rnNaprostá většina klasických smyčcových nástrojů by bez pořádného smyčce byla pěkně nahraná. Respektive by nebyla schopná ani náhodou hrát takové melodie, nad kterými se dojímají miliony lidí po celém světě každý den. Housle, kontrabasy, violy, violoncella… ty všechny těží z vynálezu zvaného smyčec naprosto zásadním způsobem. Je to právě on, který dokáže z těchto nástrojů dostat tóny tak typické například pro vážnou hudbu. Ale trvalo mnoho staletí, než se tyto dvě kategorie pevně spojily do jedné a vytvořily tak základ dnešních koncertních partů. rn

rnSmyčce i smyčcové nástroje jsou totiž tisíce (ne-li více) let starou záležitostí. Podle vědeckých odhadů lidé experimentovali s přejížděním kusu dřeva po strunách už někdy okolo roku 4 000 před naším letopočtem. Tyto začátky smyčcových nástrojů bývají zařazovány do střední Asie, která se tak mohla stát kolébkou celého odvětví smyčcových nástrojů. Co se Evropy týče, smyčcové nástroje se používaly celá staletí, ovšem brnkalo se na ně výhradně prsty (např. loutna). Vůbec první zmínka o použití smyčce na našem území pochází z 10. století. Zajímavé na tom je, že samotné housle vznikají až o stovky let později, v druhé polovině 16. století. I přes to se ke smyčci přimknuly díky prozřetelnosti hudebních umělců a od té doby tvoří neoddělitelný celek. rn

rnDnešní smyčce a technika hraní rn
Jako základní materiál pro výrobu smyčců se dnes používá tvrdé dřevo, což je vzhledem k hudebníkovu nasazení pochopitelné. Kdo někdy viděl muzikanta hrát rychlý nebo obzvlášť složitý part uměleckého díla pochopí, že smyčec se jednoduše nemůže ohýbat a nedržet perfektně tvar. Druhou částí jsou žíně, jež jsou propnuty mezi oběma konci. Klasickým zdrojem pro smyčcové žíně jsou koňské oháňky, ale mohou se vyrábět i z umělých napodobenin. rn

rnHouslové smyčce se během hraní používají několika způsoby. Muzikant může přejíždět pouze po jedné struně, nebo si zvolit dvě najednou, díky čemuž vytvoří jiné tóny. Možnost hrát na více strun je dán jejich sklonem na houslích, kde nejsou v jedné rovině. Právě proto u muzikantů vidíme časté náklony smyčce během hry. rn

rnÚdržba houslových smyčcůrn
Nejdůležitějším doporučením v případě údržby smyčce, je nepřehánět to s utahováním jeho žíní. V případě jejich přetahování ztratí smyčec svou pružnost a výsledná hra bude znít hůř. Pokud nastane situace, že se nám smyčec uvolnil a ztratil svou původní tvrdost, je dobré navštívit odborníka, aby zjednal nápravu jeho zpětným „napružením“. Samotné žíně by se také měly pravidelně měnit. To ovšem závisí na frekvenci používání smyčce. rn