Motorové vozy a jednotky Ganz u ČSD 3
Závěrečný díl trilogie Motorové vozy a jednotky Ganz u ČSD
se podrobně věnuje motorovým jednotkám M 498.0 (M 298.0)
Na rozdíl od předchozích starších konstrukcí firmy Ganz jsou
u starší generace obdivovatelů železnic ještě dnes všeobecně
známé, i když jejich provoz skončil již před sedmatřiceti lety.
V šedesátých letech fascinovaly svým atraktivním stříbrno-
-červeným nátěrem. Když byly nasazeny na nejprestižnějších
mezinárodních spojích tehdejší doby, na Vindoboně
a Hungarii, každý se po nich otočil. A mnoho lidí toužilo se
v ních svézt.
V tomto dílu je popsána bohatá historie obchodních jednání
v Budapešti na přelomu padesátých a šedesátých let
20. století, vznik projektu těchto motorových jednotek i úpravy
vozidel do podoby, v níž by co nejlépe vyhovovaly provozu
ČSD. Následuje podrobný popis jejich technickěho řešení
i systému obsluhy. Nejen pro modeláře bude jistě zajímavé
pojednání o vývoji nátěru v průbehu doby. Nově jsou
konstruovány i jejich výkresy, při jejichž tvorbě bylo využito
továrních podkladů. Nechybí ani reprínt prospektu a ukázka
provozní dokumentace.
Obdobně jako ,,staré ganzy" se i ,,nové ganzy" staly
předmětem výzkumu. Jednalo se o měření trakčních
a brzdových vlastností, zkoušky jízdního odporu či zkoušky
vytápěcí a hlukové. Řada těchto měření pak vedla k úpravám
a k zdokonalení těchto vozidel.
Mezinárodní provoz jednotek M 298.0 byl ukončen v roce
1974. Poté se nasazovaly výlučně do vnitrostátního provozu.
Bylo možné je zhlédnout na spojích, jako byly Krušnohorský
expres, Horník, Salubia, Radbuzan, Lipno nebo liberecké
,,spěšniny". Často také zaskakovaly za poruchové vozy
M 296.1. Pojmem se stal především Krušnohorský expres,
na kterém sloužily nepřetržitě od roku 1974 a kde v květnu
1980 absolvovaly poslední pravidelný turnusový výkon své
řady. Poté několikrát vyjely již jen nepravidelně, zejména
na libereckou ,,spěšninu". Naposledy to bylo v září 1981.
V další kapitole je popisován systém údržby těchto
motorových jednotek v dílnách Šumperk a je zde uvedena
i stručná historie tohoto význačněho podniku.
Bohužel ani tuto novější motorovou jednotku Ganz se u nás
nepodařilo zachránit pro muzejní účely. Tato trilogie je tedy
tím jediným, co shrnuje dostupné vzpomínky nebo fotografie
a upozorňuje i na několik zachovalých artefaktů spojených
s provozem motorových vozů a jednotek firmy Ganz u ČSD.