Železnice objektivem A. Lufta a H. Navého 2
Fotografové Harald Navé a Alfred Luft jsou známí nejen v rodném Rakousku,
ale díky svým výletum do Zahraničí i mezi železničními fanoušky řady jiných
zemí. Naštěstí pro nás je jejich koníček, fotografování lokomotiv, zavedl
i za železnou oponu, na území Československa. Prostřednictvím jejich snímku
tak máme příležitost uvidět, jak vypadala naše železnice v 50., ale především
v 60. letech minulého století.
První díl obrazové publikace dokumentuje nejprve nesmělé výlety Alfreda
Lufta do rakouského pohraničí, kde ve stanicích Summerau, Gmünd
a Marchegg bylo možné v letech 1953 až 1958 zachytit i vlaky ČSD. Pravé
dobrodružství však začíná až v září 1960, kdy oba fotografové vyjíždějí
na svůj první, osmidenní výlet, při němž kromě pobytu v Praze tráví čas
převážně na severu Čech, v lokalitách kolem Chomutova, České Lípy, Liberce
či Turnova. Jejich cesta domu ale vede i přes Kolín, Nymburk či Brno.
Na naše území se pak vracejí ještě v roce 1965. Poprvé, v květnu tohoto roku,
jde jen o krátkou návštěvu Alfreda Lufta v Břeclavi a Bratislavě. Podruhé se
oba fotografové vracejí na šest dni v červenci 1965, aby opět absolvovali
trasu z Prahy na sever, například do okolí České Lípy, Děčína, Ustí nad
Labem, Lovosic či Poohří. Tentokrát však jejich kroky zavítaly i na západ
Čech, kde se věnovali trati Chomutov - Karlovy Vary - Cheb, a několik
snímku cestou domu pořídili i na šumavském jihu v Černé v Pošumaví
a ve Vyššim Brodu.
Druhý díl obrazové publikace je sestaven Z fotografií Z vubec nejdelšího
výletu Haralda Navého na uzemi Československa. Ten proběhl na přelomu
srpna a září 1965 a trval celkem devět dní. Fotografův itinerář ho z obvyklého
výchozího bodu v Praze zavedl nejdříve do jejího okolí a pak tradičně
na sever Čech, do Mladé Boleslavi, Turnova či ke Stránovskému viaduktu.
Další cesta však směřovala na východ - nejprve na jih Moravy do Blanska,
Brna a Břeclavi a posléze přes Bratislavu a západní Slovensko až
do středoslovenského Horehroní a Slovenského ráje.
Zpáteční cesta však nesměřovala domu přímo, ale vedla přes Moravu na jih
Čech do lokalit kolem Jindřichova Hradce, Veselí nad Lužnicí a Českých
Budějovic.
Diky Alfredu Luftovi a Haraldovi Navému máme unikátní příležitost
pohlédnout do historie naší železnice a seznámit se s kvalitními snímky nejen
starých rakousko-uherských strojů, které v 60. letech už dosluhovaly, ale i se
špičkovými stroji československé výroby, na jejichž bedrech tou dobou
spočívala hlavní část výkonu, a kromě toho i s lokomotivami, které se
do služeb ČSD dostaly ze zahraničí po druhé světové válce a jež pocházely
nejen z Německa či Mad'arska, ale třeba i ze Spojených státu nebo Švýcarska.