František Bílek, Poutník, dřevoryt
nebo
František Bílek
Poutník
František Bílek vyřezal dřevorytovou matrici okolo roku 1906, o tři roky později ji využil pro frontispis své knihy Poutník z roku 1909 - viz. obrazová příloha ze sbírek Moravské galerie v jejichž sbírkách je publikace pod inventárním číslem BF 3138: http://sbirky.moravska-galerie.cz/dielo/CZE:MG.BF_3138
Jako volný list je dřevoryt datován v Galerii hlavního města Prahy okolo roku 1906 a uložen pod inventárním číslem G-5121: https://www.ghmp.cz/sbirky/?id=115757171
Drobná grafická práce je v podstatě předobraz Františka Bílka, jakožto "poutníka životem".
rozměr výřezu pasparty: 7,8x8,3 cm
rozměr dřevěného rámu: 43x33 cm
František Bílek (1872-1941), známý jako sochař a architekt, byl také významný grafikem. Po studiu malířství a sochařství odjíždí v roce 1891 na studijní pobyt do Paříže, kde navazuje trvalé přátelství se Zdenkou Braunerovou, Alfonsem. Muchou, Vojtěchem Hynaisem či Luďkem Maroldem. Po jeho návratu stipendijní komise v čele s J.V.Myslbekem odsoudí Bílkovu práci a stipendium mu odeberou. Bílek je nějaký čas nepochopen a odmítán, jeho uznání však přijdou později. Například po řadě výstav po celých Čechách shlédne jeho pražskou výstavu v roce 1908 francouzský sochař Antoine Bourdel, který jej označí za originálního umělce svého stylu, který nemá potřebu napodobovat významné evropské umělce. Námět Bílkových grafik tvoří zoufalství nad vinou člověka, vykoupení a víra, kromě biblických námětů tvoří i postavy z českých národních dějin. František Bílek je jednou z nejtypičtějších postav českého symbolismu. Pro svůj mysteriózní přístup ke křesťanství bylo Bílkovo dílo ve své době nepochopeno a jeho současníky pobuřovalo ai stálo doslova na pokraji hereze.
PS: Podívejte se prosím i na další mé nabídky grafických listů.