Motorové lokomotivy řad T669.0 a 1
Více informací.
Existuje celá řada lokomotiv, které neměly nikdy příliš možností strhávat na sebe pozornost cestujících nebo cestující veřejnost upoutat svým tvarem či barvami. Přesto jsou velmi zajímavé a bez pochyb lze o nich říci, že stojí za povšimnutí. Mezi takové lokomotivy patří hlavně ty, které byly předurčeny pro vedení nákladních vlaků, k zajišťování provozu na seřadištích či k obsluze vleček, a nebyly tudíž tolik na očích.
Tato kniha pojednává o dvojici řad T 669.0 a 1, jež patří právě do této skupiny a které současně náleží k těm dominantnějším nejen co se týče rozměrů, ale též s ohledem na jejich provozovaný počet. Jedny z nejmohutnějších lokomotiv Československých státních drah vznikly v první polovině šedesátých let jako modifikace posunovací lokomotivy vyvíjené v ČKD Praha pro Sovětský svaz.
Ačkoliv jejich prapůvodní kořeny vycházely z amerických vzorů, staly se v průběhu více než tří desetiletí, kdy byly vyráběny a provozovány především mimo našich státních drah i v mnoha cizích zemích, kam byly vyvezeny, svým počtem bezmála osmi tisíc kusů typickým československým výrobkem, vyznačujícím se vysokou provozní spolehlivostí a kvalitou zpracování. O jejich kvalitě svědčí také to, že i po více než čtyřiceti letech se v několika zemích stále jedná o nosnou řadu.
Vzhledem k rozsahu tématu není možné a snad ani žádoucí shrnout celou historii tohoto zajímavého lokomotivního typu do jedné publikace. Proto se kniha, kterou právě držíte v rukou, zabývá výhradně lokomotivami provozovanými na normálněrozchodných tratích státních drah v Československu, a posléze v České republice a na Slovensku. Provoz na československých širokorozchodných železnicích a v průmyslu, jakož i veškerá exportní provedení a modifikace musí pak být námětem jiné publikace.
V současné době je provoz řady, vyrobené pro potřeby ČSD v počtu přesahujícím 300 kusů a hrající velmi významnou roli především v sedmdesátých a osmdesátých letech 20. století, u nás již prakticky uzavřen. U našich východních sousedů naproti tomu přežívají poslední provozní kusy, avšak s nijak světlými zítřky. Zatím jsou ale nepostradatelné díky své nenahraditelnosti pro určité výkony. Proto je nyní ten správný čas přiblížit si prozatím alespoň obrazovou formou jejich provoz v dobách, kdy pro naše železnice odváděly poctivý kus práce.