Vaše internetové připojení je zpět. Aby vše fungovalo správně, klikněte pro přenačtení stránky.
Nejste připojeni k internetu. Zkontrolujte své připojení a zkuste to prosím znovu.

V čem je Aukro výhodnější?

Umění nenakupují jen sběratelé, ti jsou ale ochotni za něj dávat vysoké sumy. Komunita sběratelů je na Aukru velice početná. Sledují nově vystavené zboží, takže svou nabídkou oslovíte snadno ty správné zákazníky.


Samotné vystavení zboží i prodejní proces jsou velmi jednoduché.


Kromě toho si sami řídíte prodej, sami se rozhodnete, kdy, na jak dlouho a za kolik obraz vystavíte, zda ho dáte do aukce nebo za pevnou kup teď cenu. Můžete si také zvolit podpůrnou propagaci vaší nabídky, aby obraz byl nepřehlédnutelný.


Aukro versus tradiční aukční domy

Oproti prodeji prostřednictvím tradičních aukčních domů, nebo jejich online poboček, je Aukro výrazně levnější.


Provize je na Aukru ve výši 8,5 %, navíc je zastropována částkou 2 999 Kč. Při prodeji díla za 100 000 Kč tedy nezaplatíte 8 500 Kč, ale jen 2 999 Kč.


Mnohé aukční domy účtují při prodeji poplatek ve výši až kolem dvou desítek procent. Ten platí zpravidla kupující. Na Aukru přihazující ví, že je pro ně cena bez dalších poplatků, a tomu přizpůsobují i své příhozy.

Než vystavíte obraz na Aukru, co je dobré znát?


Jakou technikou je obraz namalován?

Existuje celá řada druhů výtvarných technik. Při tvorbě obrazu volí umělec buď akvarel, nebo temperu, olej či akryl. Tak nazýváme i techniku výsledného díla. Jde-li o kombinaci, říkáme tomu kombinovaná technika.


Existují i umělecké grafiky, kterých je vytvořeno umělcem omezené množství a řemeslným způsobem jsou vyrobeny buď pomocí tisku z hloubky, výšky či plochy.


Nejobvyklejší jsou litografie, u kterých se setkáváme s lepem, suchou jehlou, akvatintou, mezzotintou či dřevořezem, výjmečněji pak s mědirytinou či ocelorytinou.


K moderním technikám pak řadíme sítotisk či počítačovou reprodukci.


Technika obrazu - kombinovaná


Vlastníte originál, nebo kopii?

Cena originálu je mnohonásobně vyšší než u kopie. Na obraz se podívejte ze všech stran, zda neobjevíte nějaký štítek - mnohé kopie ho mají přímo ze zadní strany nalepený. Štítek může být ale i na originálu z galerie, kde bývají informace o obrazu, jako kdo je autor či jakou technikou byl vytvořen.


Nenašli jste štítek? Podívejte se na obraz zblízka. Pokud jsou viditelné tahy štětcem a není patrný rastr, je pravděpodobné, že máte originál.


Je na obrazu viditelný rastr? Stále může jít o uměleckou grafiku. Podívejte se, zda není pod plochou, kde končí tisk, ještě podpis autora nebo číslo. Někdy tam bývá pouze číslo, a to např. ve formátu 15/100. To znamená, že jde o 15 grafiku ze 100 vytištěných.


Pokud jste zjistili, že máte kopii, nezoufejte. Mnohé kopie jsou zasazeny v krásných rámech, které se někomu mohou hodit.


V neposlední řadě se také může jednat o staré kopie litografií, které už i dnes mají svou cenu. Někdy bývají do paspart a rámů zasazeny i umělecké grafiky, takže ještě není nic ztraceno.


Štítek obrazu


Kdo je autor obrazu a co o něm víme?

Máte-li podezření, že vlastníte obraz známého umělce a jeho obrazy najdeme v galeriích a aukcích nabízené za vysoké sumy, je třeba zbystřit a ověřit, zda jde o originální dílo, nebo padělek.


V takovém případě už stojí za to se obrátit na odborníka, ve finále ideálně i na soudního znalce z oblasti výtvarného umění, který vystaví posudek o originalitě díla.


Pokud jde o „levnějšího“ autora, je dobré porovnat jeho signaturu například na webu signaturymaliru.cz a podívat se, zda jste ho správně určili. Pozor na záměnu jmen, například Kupka není jen František, ale i Karel či Antonín. Pro jistotu můžete zkusit autorství zkonzultovat s někým zkušenějším, nebo v popisu aukce uveďte, že si autorem nejste jistí. Mějte také na paměti, že záměrný prodej padělků je trestný.


Nemá obraz podpis? Ani to nemusí vadit. Pokud je pěkný a zajímavý, určitě si svého nového majitele najde i tak.


Co víme o autorovi?

Vystavení obrazu na Aukru krok za krokem


Ukažme si proces vystavení na konkrétním příkladě s obrazem Kolonáda - olej na plátně od Oldřicha Zezuly z roku 1967.



1. Vystihující název nabídky je základ

Na titulek máte 70 znaků, využijte je účelně. Uveďte, pokud je vám známo:

  • Název díla: Kolonáda nebo Obraz Kolonáda
  • Techniku zpracování: olej
  • Materiál: plátno
  • Autora: Oldřich Zezula
  • Datum vytvoření obrazu: 1967
  • V našem případě tak název nabídky bude Obraz Kolonáda - olej na plátně - Oldřich Zezula 1967

Název nabídky

2. Zařazení do správné kategorie

  • Obraz Kolonády bychom zařadili do kategorie Výtvarné umění - Olej
  • Kategorii vám Aukro nabídne samo dle popisu. Pokud se Vám však výběr nezdá, klikněte na Vybrat kategorii a vyberte ji dle svého uvážení.
  • Mějte na paměti, že kupující očekávají v kategoriích zboží dle jejich názvů, proto např. do olejů nedávejte reprodukce či jiné techniky.
  • Čím přesněji je nabídka zařazena, nafocena a popsána, tím lepší má šanci na úspěšný prodej.

Zařazení do kategorie

3. Další podrobnosti o obrazu

  • Vyberte dobu vzniku díla, u našeho obrazu Kolonády to bude 1950-1969.
  • Vyplňte také, za jak dlouho jste schopni obraz doručit kupujícímu od okamžiku přijetí peněz. Doporučujeme uvést nanejvýš 10 dnů.
  • Čím více fotografií přidáte, tím lépe. Rozhodně doporučujeme nafotit celý obraz z různých úhlů, nejlépe za denního světla a zameřit se také na detaily nejen malby, ale i rámu.

Podrobnosti obrazu

4. Na popisu si dejte záležet

  • Na úvod je dobré zopakovat informace z titulku, tedy název obrazu a autora.
  • Upřesněte v něm také rozměry včetně rámu a rozměry samotného obrazu.
  • Uveďte další detaily, jako je stav obrazu, a to i v případě, že je jakkoliv poškozen.
  • Pokud jsi jste jistí, o kterého autora jde, můžete o něm úvést pár informací. Dále můžete přidat, jak jste k obrazu přišli atd.
  • Když vlastníte doklad o nabytí obrazu přímo od autora, účet z galerie nebo dokonce znalecké posudky, neváhejte to zde uvést, případně je vyfotit a přidat do galerie.
  • V případě, že si nejste jisti pravostí díla, uveďte prosím do popisu, že může jít o kopii. Pak je také vhodné zařadit dílo do kategorie reprodukce.

Popis nabídky

5. Cena díla a délka zveřejnění nabídky

  • Cena je na Vás. Při volbě aukce a vyvolávací ceny od 1 Kč si jednoznačně zajistíte zájem o přihazování, nebo si určíte minimální cenu, za kterou budete ochotni dílo prodat.
  • Aukci lze nastavit na 3, 5, 7 nebo 10 dní. Můžete samozřejmě zvolit i prodej za pevnou cenu kup teď.
  • Budete-li plánovat aukci, doporučujeme ji zveřejnit ve večerních hodinách v rozmezí 19. - 21. hodiny, kdy je na Aukru největší návštěvnost. Ve stejný čas bude i končit.
  • Můžete si zvolit i dodatečnou propagaci pro zviditelnění vaší nabídky. Více informací najdete v nápovědě.

Vyvolávací cena



Máte něco opravdu zajímavého? Dejte nám vědět na obchod@aukro.cz.