Vaše internetové připojení je zpět. Aby vše fungovalo správně, klikněte pro přenačtení stránky.
Nejste připojeni k internetu. Zkontrolujte své připojení a zkuste to prosím znovu.
Nabídka už bohužel skončila, ale níže jsme vám našli pár podobných.
Stříbrná mince Na kolech - Dieselelektrická lokomotiva 753 proof - Numismatika
Stříbrná mince Na kolech - Dieselelektrická lokomotiva 753 proof - Numismatika
1 z 1

Stříbrná mince Na kolech - Dieselelektrická lokomotiva 753 proof

Skončeno
10 přihazovalo
4 400 Kč
Ukončeno v neděli 20. 11. 2022, 20:24:17
Vyhráno uživatelem z...2
Doprava a platba
Doporučená zásilka 150 Kč
Doba dodání více než 10 dní
Bankovním převodem
Podrobnosti
Stříbrná mince Na kolech - Dieselelektrická lokomotiva 753 proof
Popis předmětu

Šestnáctá stříbrná mince České mincovny z cyklu Na kolech vzdává hold dieselelektrické lokomotivě řady 753, která nahradila zastaralé parní stroje.


Na začátku 60. let 20. století v Československu docházelo k postupné elektrifikaci hlavních a motorizaci vedlejších železničních tratí. Představitelem moderní motorové trakce se stala lokomotiva řady T 478.1 – 751. Tento typ dokázal nahradit parní lokomotivy nižších a středních výkonů, ale za silnými stroji bohužel zaostával. Systém elektrického přenosu výkonu ve spojení se spalovacím motorem byl totiž koncipován pro rychlost 80 km/h a při vyšších rychlostech již nebyl dostačující. Od Československých drah proto přišel požadavek na vývoj výkonnějšího typu dieselelektrické lokomotivy. Sladění naftového motoru s generátorem a sestavou elektrických strojů tak, aby celé soustrojí pracovalo efektivně, s minimálními ztrátami a bez poruch, je technicky náročnou záležitostí, ale podnik ČKD se s touto výzvou zdárně vypořádal. Výsledkem byla řada T 478.3 – 753, která vznikla v roce 1967. Její ústrojí bylo tvořeno naftovým motorem o výkonu 1 325 kW, trakčním generátorem a trakčními motory. Působivému designu čtyřnápravové lokomotivy s centrální strojovnou a dvěma oboustranně přístupnými stanovišti strojvedoucího vévodilo typické čelo s vystouplým oknem kabiny. Právě tomuto ikonickému prvku stroj vděčil za svou přezdívku Brejlovec. Během devíti let bylo v libeňské továrně ČKD vyrobeno celkem 408 lokomotiv T 478.3 – 753, což z této řady učinilo nejpočetněji zastoupený typ univerzálních motorových lokomotiv na československých kolejích. Z dálkové osobní dopravy Brejlovec postupně vytlačil parní lokomotivy, ale i on sám nakonec zastaral. Masivní elektrifikace na přelomu 80. a 90. let spolu s nasazováním motorových jednotek místo klasických vlaků s lokomotivou ho odsunuly na druhou kolej…


Reverzní straně mince, která je dílem medailéra MgA. Martina Daška, vévodí vyobrazení Brejlovce na kolejích. V návaznosti na název cyklu je dalším motivem reverzu detail kola lokomotivy. V podobném stylu se nese i averzní strana mince, jejíž obvod je tvořen výsečemi kol různých dopravních prostředků. Protože mince České mincovny vycházejí v licenci zahraničního vydavatele, kterým je ostrov Niue, nese averz ještě jeho nezbytné atributy – jméno a portrét Alžběty II., nominální hodnotu 1 DOLLAR (NZD) a rok emise 2022.


Dodání po obdržení z ČM

Šestnáctá stříbrná mince České mincovny z cyklu Na kolech vzdává hold dieselelektrické lokomotivě řady 753, která nahradila zastaralé parní stroje. Na začátku 60. let 20. století v Československu docházelo k postupné elektrifikaci hlavních a motorizaci vedlejších železničních tratí. Představitelem moderní motorové trakce se stala lokomotiva řady T 478.1 – 751. Tento typ dokázal nahradit parní lokomotivy nižších a středních výkonů, ale za silnými stroji bohužel zaostával. Systém elektrického přenosu výkonu ve spojení se spalovacím motorem byl totiž koncipován pro rychlost 80 km/h a při vyšších rychlostech již nebyl dostačující. Od Československých drah proto přišel požadavek na vývoj výkonnějšího typu dieselelektrické lokomotivy. Sladění naftového motoru s generátorem a sestavou elektrických strojů tak, aby celé soustrojí pracovalo efektivně, s minimálními ztrátami a bez poruch, je technicky náročnou záležitostí, ale podnik ČKD se s touto výzvou zdárně vypořádal. Výsledkem byla řada T 478.3 – 753, která vznikla v roce 1967. Její ústrojí bylo tvořeno naftovým motorem o výkonu 1 325 kW, trakčním generátorem a trakčními motory. Působivému designu čtyřnápravové lokomotivy s centrální strojovnou a dvěma oboustranně přístupnými stanovišti strojvedoucího vévodilo typické čelo s vystouplým oknem kabiny. Právě tomuto ikonickému prvku stroj vděčil za svou přezdívku Brejlovec. Během devíti let bylo v libeňské továrně ČKD vyrobeno celkem 408 lokomotiv T 478.3 – 753, což z této řady učinilo nejpočetněji zastoupený typ univerzálních motorových lokomotiv na československých kolejích. Z dálkové osobní dopravy Brejlovec postupně vytlačil parní lokomotivy, ale i on sám nakonec zastaral. Masivní elektrifikace na přelomu 80. a 90. let spolu s nasazováním motorových jednotek místo klasických vlaků s lokomotivou ho odsunuly na druhou kolej… Reverzní straně mince, která je dílem medailéra MgA. Martina Daška, vévodí vyobrazení Brejlovce na kolejích. V návaznosti na název cyklu je dalším motivem reverzu detail kola lokomotivy. V podobném stylu se nese i averzní strana mince, jejíž obvod je tvořen výsečemi kol různých dopravních prostředků. Protože mince České mincovny vycházejí v licenci zahraničního vydavatele, kterým je ostrov Niue, nese averz ještě jeho nezbytné atributy – jméno a portrét Alžběty II., nominální hodnotu 1 DOLLAR (NZD) a rok emise 2022. Dodání po obdržení z ČM

Nabídka č. 7022063329 Vystaveno 13.11. 20:11 Zobrazení: 111