Na dalších 35 fotek se prosím podívejte kliknutím na odkaz zde :
Na video s popisem hodinek se prosím podívejte zde :
Zlaté 18 karátů, veliké, pánské bicí špindlovky. Hodinky mají robustní a těžké zlaté pouzdro. 3 x signované, na číselníku, prachovém víku i na stroji FRISARD A ROUEN. Vyrobené ve Francii v čistě empírovém stylu kolem let 1800 - 1820. Jsou staré cca. 220 let.
Velmi zachovalé, plně funkční a spolehlivě jdoucí. Hodinky jsou do posledního svého detailu původní a originální.
Čtvrťové bití, dvěma kladívky do dvou spirál. Hodinky vždy odbijí správný časový údaj !
Průměr 5,5 cm, s oblíkem 7,7 cm, váha 129 gramů.
Zlaté 18 karátové pouzdro je těžké, silnostěnné, pevné a robustní. Je puncované, číslované a značené výrobcem. Celé je vyrobeno ze zlata pěkné růžové barvy, ryzost 18 kar. Hodinky jsou hodně těžké, podíl zlata na celkové váze je vysoký. Na základě svých zkušeností odhaduji, že váha zlata bude kolem 40 gramů.
Pouzdro je ve tvaru puku, hodinky jsou hodně tlusté. Zadní víko i bok hodinek je zdobeno gilošováním. To je velmi zachovalé a neoleštěné. Čistě empírový, masivní zlatý krček a také masivní (není dutý) zlatý oblík.
Krček, kterým se po jeho zmáčknutí přes řetězovou natahovací páku bití natáhne péro samostatného pérovníku bití a tím aktivuje bití hodinek je v pěkném a neopotřebovaném stavu. Není vychozený, vyhrkaný. Hloubkou záběru řetězové natahovací páky bití a dotlačením jejího palce na stupnici ploché vačky početníku bití hodinky odbijí příslušný časový údaj. Celý mechanismus bití je ve výborném stavu a hodinky vždy odbijí správný časový údaj.
Stroj je ve výborném stavu a spolehlivě jdoucí. Má špindl krok a krásně empírovým provedením ručně prořezávaný můstek setrvačky. Oba řetízky, jak v silovém šnekovém kompenzátoru tahu pera, tak na řetězové nátahovací páce druhého samostatného pérovníku bití jsou v plné délce. Hodinky bijí dvěma kladívky do dvou spirál, bití je dvojhlasné. Zvuk bití je lahodný a velmi silný. Bicí spirály jsou originální, nepoškozené a pěkně sladěné.
Víka obou pérovníků jsou šroubovaná. To je podstatné usnadnění práce při případné opravě (výměně) péra, stroj se nemusí celý půlit a rozdělávat.
Mimořádně zachovalé zlacení stroje. Je vidět, že se ve stroji nikdy nikdo neodborně nevrtal, protože to nepotřeboval pro svůj dobrý stav a málo používání.
Vnitřní prachové víko jako součást stroje (je vyrobeno ze stejného materiálu jako desky stroje ) je vždy u tohoto empírového provedení bicích špindlovek zlacené v ohni. Po odjištění zmáčknutím západky a působením listové pružiny pěkně samo odskočí.
Prachové víko je přišroubované třemi speciálními šrouby tvaru písmene T do stroje. Všechny šrouby jsou původní, nepoškozené a závity drží. Víko svým osazením po obvodě a drážkou do výstupku z desky stroje perfektně do stroje zapadá.
Je dobré, že hodinky jsou signované a to hned 3 x. Jak na stroji, tak na prachovém víku je signatura vyrytá před samotným zlacení v ohni, to byla konečná fáze při výrobě stroje. Je tedy jistota, že hodinky vyrobil opravdu podepsaný hodinář FRISARD. Hodně často hodináři té doby stroje kupovali a potom je nechali signovat svým jménem. Nejčastěji proto pouze na prachovém víku. Signování na stroji se u bicích empírových špindlovek vyskytuje méně (to by museli stroj rozdělat). Potom taková signatura je v písmu černá. Dodatečným rytím se totiž odstranila vrstva zlacení které bylo uděláno předtím a materiál proto v rytině časem zčerná. To není nic zvláštního, ani špatného, tak se to v té době často dělalo. U těchto hodinek potěší, že je prokazatelně zmíněný hodinář vyrobil. Při výrobě zhotovil signaturu a teprve potom provedl zlacení v ohni.
Krásný masivní stříbrný číselník je originální a shodně se strojem signovaný. Je čistě empírového provedení. Čísla a minutové dělení jsou v leštěném mezikruží vyrytá do hloubky a vyplněná černou hmotou. U středu je zdobený gilošováním. U čísla 6 je signován.
Empírové, zlaté, originální, ručně řezané ručičky typu Breguet.
Ručičky se seřizují nasazením klíčku na čtyřhran čtvrťového pastorku v jejich ose. Je lepší, kvůli bicímu mechanismu točit ručičkami po směru chodu hodinek. Hodinky se natahují zezadu klíčkem nasazeným na čtyřhran v otvoru prachového víka. Pozor, proti směru chodu ruček jak ukazuje šipka. Vhodný starý klíček k hodinkám přiložím.
Staré, původní, vysoce klenuté, minerální sklo. Sklo má pěknou originální hranu, která není přibrušovaná.
Stroj je zlacený v ohni, zlacení je mimořádně dokonale zachovalé a pěkné barvy. Zlacení v ohni tohoto provedení dnes už nikdo neudělá. Je to stará technika ale při výrobě byla zdraví škodlivá. Předmět se natřel zlatým amalgámem. To je roztok zlata ve rtuti a ta je právě jedovatá. Potom se nad ohněm vypálil a vzniklá vrstva zlata se vyleštila ručně achátovým hladítkem. Achát nezanechává škrábance. Proto desky stroje a jeho součásti nezachází, nečernají, protože jsou pokryté silnou zlatou vrstvou.
Stroj, číselník i pouzdro je obecně vzato v krásné kondici na hodinky z tohoto období. Mají logicky vyplývající z jejich stáří 220 let některé z očekávaných, zcela minimálních, běžných známek užívání ale stav je výrazně lepší, než u většiny podobných hodinek, které se dochovaly.
Tyto hodinky jsou v naprosto originálním a původním stavu.
Celkový stav hodinek hodnotím jako velmi zachovalý, je nutné si uvědomit, že jsou staré řádově 220 let. Za těch dvě stě let bylo o ně vždy dobře postaráno, nikdy se v nich nikdo neodborně nevrtal.