Retro-Garáž Veteráni v aukci BLOK 2 - 27. 4. 2024
JAWA 250 PÉRÁK ''KOMUNISTA'''
Rok výroby: 1948
Vyvolávací cena: 140 000 Kč
Aukční rezerva (minimální prodejní cena): bez rezervy
NOVINKA: Aukční jistota jednotná pro všechny aukční položky: 30.000 Kč
Vzácně dochovaný původní Pérák, poslední typ “komunista” s dobově upravenými hlubšími blatníky. Motocykl byl před vystavením v provozu, plně funkční a pojízdný. Stroj je bez výrobního štítku, ovšem z důvodu, že proběhla výměna rámu, která je řádně zapsána v TP (DI-I-56-5917). Zřejmě se tak stalo po nehodě stroje, který dostal v rámci tehdejší dobové opravy v roce 1956 nové originální díly z modernějšího typu komunista. Lak je původní včetně velmi dobře viditelných linek. Stroj disponuje rovněž platnými a přepsatelnými doklady. Velkou předností a vzácností je původní československý technický průkaz (zajímavostí je již zaniklá vesnice coby bydliště prvního majitele) a malá okresní SPZ.
JAWA 250 PÉRÁK ''KOMUNISTA''
Rok 1946 byl nejen obdobím poválečným, ale také rokem, kdy z výrobní linky Jawy sjely první modely 250 přezdívané Pérák. Jejich vývoj ovšem začal už v roce 1937, a to s cílem vyrobit levný a spolehlivý stroj. Už v roce 1939 byl připraven vývojový program, z něhož se při konstrukci mělo vycházet. Požadavky byly na přední teleskopickou vidlici, zadní odpružení, tažení elektroinstalace zakrytě a na zakrytí karburátoru. Program byl brzy schválen a konstruktéři se pustili do práce a stvořili první prototypy, jenže pak se válka rozjela na plné obrátky. Z toho důvodu se do sériové výroby první várka péráků dostala až po první polovině roku 1946. Každý motocykl této řady tehdy vážil asi 115 kg, měl motor o objemu 248,5 ccm, výkon 9 koní a maximálku 100 km/h. Péráka lze rozdělit do tří výrobních fází, které jsou pojmenované jako FJ (František Janeček) z let 1946 až 1948, Zbrojovka (1948 až 1949) a Komunista (1950 až 1954). Poslední typ Komunista poznáte např. podle specifického rámu, jehož byly čtyři typy, stojanu z hliníku (má i Zbrojovka), unikátní masky světla s vystouplým tachometrem, hladkého šroubu řízení, tachometru s krátkou ručičkou a ukazatelem řazení, kovového přepínače světel, hliníkových páček spojky i brzdy, nádrže se specifickým znakem a úchytem pro bakelitovou spínací skříňku, bakelitového víčka nádrže, zadní zapuštěné odrazky, průměru brzdového bubnu 160 mm, karburátoru 3934H, výfuku nebo dle pohodlnějšího sedla s texturovanou kůží. Poslední model 250 Pérák pak vyjel z továrny v roce 1954. Motorka měla i svého silnějšího sourozence s motorem v kubatuře 350 ccm, který se vyráběl v letech 1948 až 1956.
RETRO GARÁŽ
JARNÍ AUKCE: SOBOTA 27. 4. 2024
VÝSTAVIŠTĚ LYSÁ NAD LABEM
WWW.RETRO-GARAZ.CZ
Retro Garáž je největší akce svého druhu v ČR pořádaná na výstavišti v Lysé nad Labem. Jsme vyhlášená tradiční auto-moto veterán burza a prodejní výstava doprovázená napínavými aukcemi historických vozidel. Na své si zde přijde opravdu každý. Ať už jste prodejce, který přijíždí prodat náhradní díly na staré vehikly nebo jste zapálený fanda, který hledá svůj sběratelský poklad. Přijďte se přesvědčit i Vy!