Retro-Garáž Veteráni v aukci BLOK 2 - 27. 4. 2024
JAWA 500 / 682 BITRAK
Rok výroby: 1988
Vyvolávací cena: 360 000 Kč
Aukční rezerva (minimální prodejní cena): bez rezervy
NOVINKA: Aukční jistota jednotná pro všechny aukční položky: 30.000 Kč
Nesmírně raritní a vzácný soutěžní motocykl z dílny pana Sadílka ze Strašnické pobočky Národního podniku Jawa. Stroj v absolutně původním originálním stavu a laku, tedy s karburátorem Jikov, odpružením ČZ Březnice, ráfky MZ, palivovým kohoutem z DDR. Stroj plně funkční a provozuschopný. K motocyklu navíc k dispozici již zrušený velký TP. Dle zcela minimálního opotřebení se jedná o prakticky nejetý stroj. Extrémně vzácný exemplář vyrobený v měně než 50 kusech.
JAWA 500 / 682 BITRAK
Soutěžní Jawy byly kolikrát stavěny prakticky kusově, kdy se jednotlivé motocykly odlišovaly podle roku produkce, místa určení i potřebám jezdce či pravidel závodu. Je tedy velmi těžké najít dva totožné stroje. Výchozím modelem pro Bitrak je enduro Jawa z 80. let přezdívaná Tramvaj, jíž předcházel typ pojmenovaný Sadílek. Pro toto zvláštní tramvajové označení jsou dvě teorie. První operuje s výrazným červenobílým barevným provedením, jaké se objevovalo i na tehdejších tramvajích,. Druhá teorie hlásí, že to bylo pravděpodobně kvůli cinkavým zvukům, které motorka při jízdě vydávala, potažmo i kvůli kovovému rachotu, jaký se ozýval v situacích, kdy mašina dopadla po skoku na zem. Tyto závodní motocykly od Jawy postupně začaly dostávat různé inovace, například plastové blatníky. Totiž ty kovové nebyly pro motorsport vhodné. Stačilo, aby kovový blatník praskl, nalepilo se na něj bláto a on takovou zátěž zkrátka nevydržel. Dále šlo o díly odpružení importované od západních výrobců (např. Sachs), které strojům propůjčovaly daleko lepší jízdní vlastnosti. Jednoválcová Jawa 500/682 Bitrak patřila spolu s Tramvají a nástupem Unitrak mezi uznávané soutěžní motocykly své doby. Navzdory označení má motocykl Bitrak s rozměry 2 250 x 830 x 1 220 mm motor o objemu 362 ccm a výkon 42,8 koně. Hmotnost mašiny se pohybuje okolo 118 kg a maximální rychlost činí asi 147 km/h. Specialitkou pohonných agregátu těchto závodních endur (Tramvaj, Bitrak, Unitrak) byly dělené skříně, takže bylo reálné demontovat převodovku či klikový hřídel bez toho, aniž by se motor musel odmontovat z rámu a rozpůlit. Enduro Bitrak taky jde poznat zejména podle toho, že má motocykl vzadu centrální odpružení a dva tlumiče (proto Bitrak). Nástupce Bitraku – Unitrak – má pouze jeden zadní tlumič. Zajímavostí je, že už tehdy byl obrovský problém s náhradními díly pro tyto mašiny, protože se daly objednat pouze hromadně a bylo k tomu potřeba spousta povolení a razítek. Navíc zboží chodilo obvykle jednou ročně. Ať už Tramvaj, Bitrak nebo Unitrak, všechny tyto motorky jsou extrémně vzácné, vznikly jen v několika málo kusech a mnoho z nich se už nedochovalo.
RETRO GARÁŽ
JARNÍ AUKCE: SOBOTA 27. 4. 2024
VÝSTAVIŠTĚ LYSÁ NAD LABEM
WWW.RETRO-GARAZ.CZ
Retro Garáž je největší akce svého druhu v ČR pořádaná na výstavišti v Lysé nad Labem. Jsme vyhlášená tradiční auto-moto veterán burza a prodejní výstava doprovázená napínavými aukcemi historických vozidel. Na své si zde přijde opravdu každý. Ať už jste prodejce, který přijíždí prodat náhradní díly na staré vehikly nebo jste zapálený fanda, který hledá svůj sběratelský poklad. Přijďte se přesvědčit i Vy!