Vaše internetové připojení je zpět. Aby vše fungovalo správně, klikněte pro přenačtení stránky.
Nejste připojeni k internetu. Zkontrolujte své připojení a zkuste to prosím znovu.
Nabídka už bohužel skončila, ale níže jsme vám našli pár podobných.
Nové

M. Melcer:Finanční matematika v českých učebnicích

Skončeno
Cena
450 Kč
Ukončeno ve čtvrtek 10. 11. 2022, 18:34:03
Nakupujete od ověřeného prodejce
14 dní na vrácení zboží
Doprava a platba
Cenný balík 68 Kč
Osobní převzetí
Pardubice
Doba dodání 4-6 dní
Hotově při převzetí
Bankovním převodem
Podrobnosti
M. Melcer:Finanční matematika v českých učebnicích
Popis předmětu
Informace od prodejce
Stav zboží
nepoužívaný, nerozbalený produkt ve 100% stavu
Rok vydání
Další informace
Počet stran
M. Melcer: Finanční matematika v českých učebnicích od Marchetovy reformy, Úvodní slovo Znalosti finanční matematiky by měly být samozřejmou součástí života každého z nás, neboť je uplatníme nejen v bankovních ústavech a při rozhodování o investicích firem, ale také při každodenních úvahách nad rodinnými financemi a zejména v otázkách krátkodobého a dlouhodobého plánování. Finanční aritmetikou jsem se začal hlouběji zabývat před více než patnácti lety. Obrovskou pomoc mi na počátku poskytla učebnice Bohuslava Eichlera Úvod do finanční matematiky ([E1]). Zprvu jsem chtěl jen obohatit klasickou výuku matematiky na střední škole o další zajímavou aplikaci, s postupem času jsem si však uvědomil její důležitost a praktické využití. Také moji studenti nejprve nahlíželi¨na zadávané úlohy chladně a ani u kolegů jsem neviděl příliš velkou podporu. Pomohl mi denní tisk, v němž jsem nacházel další „důkazy“ ukazující nezbytnost dobrých znalostí z fnanční matematiky. Během hodin jsem předkládal různé praktické situace, jejichž řešení vyžadovalo znalosti finanční matematiky. Výsledky na sebe nenechaly dlouho čekat. Studenti začali sami tvořit „scénáře“ finančních problémů a jejich zájem o finanční matematiku narůstal. Začlenění této kapitoly do osnov matematiky však nebylo povinné a také vyučující matematiky k tomu přistupovali a dosud při stupují dosti laxně z několika důvodů. Jedním z nich je neochota měnit zaběhnutou rutinu a druhým je obava z neznáma, neboť většina z nich tuto látku, stejně jako já, dříve nestudovala. Tyto zkušenosti mě vedly k dalšímu hlubšímu studiu a zásadně ovlivnily výběr tématu této monografie V monografii se pokusím podrobněji rozvinout a objasnit své důvody výběru tématu . Ukážu, jaké mohou být následky neznalostí finanční matematiky a jak tomu lze zabránit. Připomenu úroveň výuky finanční aritmetiky v jednotlivých časových obdobích. Předvedu křehkost vzdělávacích systémů, které podléhají politické moci, a náročnost nápravy nešetrných zásahů do vzdělávacích osnov. Základní kapitoly finanční matematiky byly nedílnou součástí středoškolské matematiky a ž do zřízení Protektorátu Čechy a Morava v roce 1939, během něhož němečtí okupanti systematicky likvidovali českou vzdělanost. Základy finanční matematiky svoji pozici potom ztratily a pokus o znovuoživení přerušil na více než čtyřicet let nástup komunistů k moci. V současnosti se snažíme navrátit finanční matematice renomé důležitosti a nepostradatelnosti. Řada matematiků, didaktiků a učitelů vysokých i středních škol během posledních dvaceti let sepsala kvalitní publikace a studijní materiály. Velkým problémem však zůstává jejich přijetí vyučujícími a následně studenty, nemluvě o vyčlenění prostoru v již tak naditých učebních osnovách. Předkládanou monografií chci usnadnit rozhodování školních metodiků o rozsahu výuky finanční matematiky a především podtrhnout důležitost finanční matematiky, která by měla být součástí všeobecné gramotnosti občanů. V monografii se zabývám historií matematiky, především však historií vyučování matematice, didaktikou matematiky a metodikou finanční matematiky. Snažím se také reagovat na závažné problémy současného vzdělávacího procesu s důrazem na výuku finanční matematiky. Analyzuji rozsah, pojetí a náročnost finanční matematiky v učebnicích a sbírkách pro střední školy , které byly u nás užívány v průběhu více než 100 let. V první kapitole shrnuji potřebné minimální znalosti z finanční matematiky, připomínám důležité pojmy a předkládám základní vzorce. V dalších kapitolách se věnuji učebním textům příslušných období. Jejich rozdělení jsem zvolil podle přímé souvislosti s politickým děním v naší republice. Hranice jednotlivých časových období jsou natolik ostré, že lze kapitoly považovat za téměř samostatné celky: druhá kapitola: 1908–1918; třetí kapitola: 1918–1939; čtvrtá kapitola: 1939–1945; pátá kapitola: 1945–1989; šestá kapitola: 1989 – současnost. Každá kapitola nese podtitul vystihující situaci z pohledu pozice finanční matematiky či z pohledu širšího pojetí vzdělání: druhá kapitola: Udržování vysokého standardu; třetí kapitola: Rozvoj kvalitního dědictví; čtvrtá kapitola: Likvidace české inteligence; pátá kapitola: Devastace finanční matematiky; šestá kapitola: Renesance finanční matematiky. Úlohy uvedené v monografii cituji v úplném znění, tj. S dobovým pravopisem, zachoval jsem také dobové typografické úpravy matematických zápisů. Jedinou výjimkou je umístění desetinné čárky, jež byla v prvních dvou zkoumaných obdobích psána ve výšce jako dnes symbol násobení. Aby nedošlo k omylům, použil jsem dnešní formu zápisu. Uvědomuji si, že ačkoliv jsem prostudoval obrovské množství učebnic a dalších publikací, mohou existovat učebnice v monografii nezmíněné. Domnívám se však, že všechny stěžejní a důležité texty jsem podrobil důkladné analýze, z níž jsem vyvodil závěry související s jejich přínosem k budování finanční gramotnosti. V závěru předkládám náměty na organizaci dodatečného a trvalého začlenění finanční matematiky nejen do školních osnov, ale i do běžného života občanů, kteří již opustili školní lavice. Vyšlo červenec 2013, 366 stran, 6 Obsah Úvodní slovo 3 Obsah 6 1. Teoretické minimum finanční matematiky 8 1.1 Procentový počet 8 1.2 Úročení 8 1.3 Jednoduché úročení 1 0 1.4 Složené úročení 1 1 1.5 Spoření 1.6 Důchod 1.7 Úvěr 1.8 Umořovací plány 1.9 Přehled základních vzorců 1.10 Shrnutí 1.11 Seznam literatury a internetových zdrojů 2. Finanční matematika na středních školách vzávěrečném období Rakousko-Uherské monarchie (udržování vysokého standardu 1908– 1918) 2.1 Učebnice pro obecné a měšťanské školy 2.2 Učebnice pro reálky, gymnázia, reálná gymnázia a střední školy 2.3 Učebnice pro učitelské ústavy a vyšší obchodní školy 2.4 Shrnutí 2.5 Seznam literatury a internetových zdrojů 3. Finanční matematika na středních školách v období první republiky (rozvoj kvalitního dědictví 1918–1939) 3.1 Učebnice pro obecné a měšťanské školy 3.2 Učebnice pro reálky, gymnázia, reálná gymnázia a střední školy 3.3 Učebnice pro učitelské ústavy 3.4 Shrnutí 3.5 Seznam literatury a internetových zdrojů 4. Finanční matematika na středních školách v období Protektorátu Čechy a Morava (likvidace české inteligence 1939–1945) Učebnice 4.2 Shrnutí 4.3 Seznam literatury a internetových zdrojů 5. Finanční matematika na středních školách v období socialismu (devastace finanční matematiky 1945–1989) 5.1 První skupina učebnic 5.2 Druhá skupina učebnic 5.4 Shrnutí 5.5 Seznam literatury a internetových zdrojů 6. Současná pozice finanční matematiky na středních školách renesance finanční matematiky 1989–současnost) Učebnice a sbírky pro střední školy 6.2 Učebnice a sbírky pro školy a veřejnost 6.3 Učebnice a sbírky pro základní školy 6.4 Praktický průvodce 6.5 Shrnutí 6.6 Seznam literatury a internetových zdrojů Závěr Summary Seznam literatury a internetových zdrojů Seznam použitých zkratek Jmenný rejstřík
M. Melcer: Finanční matematika v českých učebnicích od Marchetovy reformy, Úvodní slovo Znalosti finanční matematiky by měly být samozřejmou součástí života každého z nás, neboť je uplatníme nejen v bankovních ústavech a při rozhodování o investicích firem, ale také při každodenních úvahách nad rodinnými financemi a zejména v otázkách krátkodobého a dlouhodobého plánování. Finanční aritmetikou jsem se začal hlouběji zabývat před více než patnácti lety. Obrovskou pomoc mi na počátku poskytla učebnice Bohuslava Eichlera Úvod do finanční matematiky ([E1]). Zprvu jsem chtěl jen obohatit klasickou výuku matematiky na střední škole o další zajímavou aplikaci, s postupem času jsem si však uvědomil její důležitost a praktické využití. Také moji studenti nejprve nahlíželi¨na zadávané úlohy chladně a ani u kolegů jsem neviděl příliš velkou podporu. Pomohl mi denní tisk, v němž jsem nacházel další „důkazy“ ukazující nezbytnost dobrých znalostí z fnanční matematiky. Během hodin jsem předkládal různé praktické situace, jejichž řešení vyžadovalo znalosti finanční matematiky. Výsledky na sebe nenechaly dlouho čekat. Studenti začali sami tvořit „scénáře“ finančních problémů a jejich zájem o finanční matematiku narůstal. Začlenění této kapitoly do osnov matematiky však nebylo povinné a také vyučující matematiky k tomu přistupovali a dosud při stupují dosti laxně z několika důvodů. Jedním z nich je neochota měnit zaběhnutou rutinu a druhým je obava z neznáma, neboť většina z nich tuto látku, stejně jako já, dříve nestudovala. Tyto zkušenosti mě vedly k dalšímu hlubšímu studiu a zásadně ovlivnily výběr tématu této monografie V monografii se pokusím podrobněji rozvinout a objasnit své důvody výběru tématu . Ukážu, jaké mohou být následky neznalostí finanční matematiky a jak tomu lze zabránit. Připomenu úroveň výuky finanční aritmetiky v jednotlivých časových obdobích. Předvedu křehkost vzdělávacích systémů, které podléhají politické moci, a náročnost nápravy nešetrných zásahů do vzdělávacích osnov. Základní kapitoly finanční matematiky byly nedílnou součástí středoškolské matematiky a ž do zřízení Protektorátu Čechy a Morava v roce 1939, během něhož němečtí okupanti systematicky likvidovali českou vzdělanost. Základy finanční matematiky svoji pozici potom ztratily a pokus o znovuoživení přerušil na více než čtyřicet let nástup komunistů k moci. V současnosti se snažíme navrátit finanční matematice renomé důležitosti a nepostradatelnosti. Řada matematiků, didaktiků a učitelů vysokých i středních škol během posledních dvaceti let sepsala kvalitní publikace a studijní materiály. Velkým problémem však zůstává jejich přijetí vyučujícími a následně studenty, nemluvě o vyčlenění prostoru v již tak naditých učebních osnovách. Předkládanou monografií chci usnadnit rozhodování školních metodiků o rozsahu výuky finanční matematiky a především podtrhnout důležitost finanční matematiky, která by měla být součástí všeobecné gramotnosti občanů. V monografii se zabývám historií matematiky, především však historií vyučování matematice, didaktikou matematiky a metodikou finanční matematiky. Snažím se také reagovat na závažné problémy současného vzdělávacího procesu s důrazem na výuku finanční matematiky. Analyzuji rozsah, pojetí a náročnost finanční matematiky v učebnicích a sbírkách pro střední školy , které byly u nás užívány v průběhu více než 100 let. V první kapitole shrnuji potřebné minimální znalosti z finanční matematiky, připomínám důležité pojmy a předkládám základní vzorce. V dalších kapitolách se věnuji učebním textům příslušných období. Jejich rozdělení jsem zvolil podle přímé souvislosti s politickým děním v naší republice. Hranice jednotlivých časových období jsou natolik ostré, že lze kapitoly považovat za téměř samostatné celky: druhá kapitola: 1908–1918; třetí kapitola: 1918–1939; čtvrtá kapitola: 1939–1945; pátá kapitola: 1945–1989; šestá kapitola: 1989 – současnost. Každá kapitola nese podtitul vystihující situaci z pohledu pozice finanční matematiky či z pohledu širšího pojetí vzdělání: druhá kapitola: Udržování vysokého standardu; třetí kapitola: Rozvoj kvalitního dědictví; čtvrtá kapitola: Likvidace české inteligence; pátá kapitola: Devastace finanční matematiky; šestá kapitola: Renesance finanční matematiky. Úlohy uvedené v monografii cituji v úplném znění, tj. S dobovým pravopisem, zachoval jsem také dobové typografické úpravy matematických zápisů. Jedinou výjimkou je umístění desetinné čárky, jež byla v prvních dvou zkoumaných obdobích psána ve výšce jako dnes symbol násobení. Aby nedošlo k omylům, použil jsem dnešní formu zápisu. Uvědomuji si, že ačkoliv jsem prostudoval obrovské množství učebnic a dalších publikací, mohou existovat učebnice v monografii nezmíněné. Domnívám se však, že všechny stěžejní a důležité texty jsem podrobil důkladné analýze, z níž jsem vyvodil závěry související s jejich přínosem k budování finanční gramotnosti. V závěru předkládám náměty na organizaci dodatečného a trvalého začlenění finanční matematiky nejen do školních osnov, ale i do běžného života občanů, kteří již opustili školní lavice. Vyšlo červenec 2013, 366 stran, 6 Obsah Úvodní slovo 3 Obsah 6 1. Teoretické minimum finanční matematiky 8 1.1 Procentový počet 8 1.2 Úročení 8 1.3 Jednoduché úročení 1 0 1.4 Složené úročení 1 1 1.5 Spoření 1.6 Důchod 1.7 Úvěr 1.8 Umořovací plány 1.9 Přehled základních vzorců 1.10 Shrnutí 1.11 Seznam literatury a internetových zdrojů 2. Finanční matematika na středních školách vzávěrečném období Rakousko-Uherské monarchie (udržování vysokého standardu 1908– 1918) 2.1 Učebnice pro obecné a měšťanské školy 2.2 Učebnice pro reálky, gymnázia, reálná gymnázia a střední školy 2.3 Učebnice pro učitelské ústavy a vyšší obchodní školy 2.4 Shrnutí 2.5 Seznam literatury a internetových zdrojů 3. Finanční matematika na středních školách v období první republiky (rozvoj kvalitního dědictví 1918–1939) 3.1 Učebnice pro obecné a měšťanské školy 3.2 Učebnice pro reálky, gymnázia, reálná gymnázia a střední školy 3.3 Učebnice pro učitelské ústavy 3.4 Shrnutí 3.5 Seznam literatury a internetových zdrojů 4. Finanční matematika na středních školách v období Protektorátu Čechy a Morava (likvidace české inteligence 1939–1945) Učebnice 4.2 Shrnutí 4.3 Seznam literatury a internetových zdrojů 5. Finanční matematika na středních školách v období socialismu (devastace finanční matematiky 1945–1989) 5.1 První skupina učebnic 5.2 Druhá skupina učebnic 5.4 Shrnutí 5.5 Seznam literatury a internetových zdrojů 6. Současná pozice finanční matematiky na středních školách renesance finanční matematiky 1989–současnost) Učebnice a sbírky pro střední školy 6.2 Učebnice a sbírky pro školy a veřejnost 6.3 Učebnice a sbírky pro základní školy 6.4 Praktický průvodce 6.5 Shrnutí 6.6 Seznam literatury a internetových zdrojů Závěr Summary Seznam literatury a internetových zdrojů Seznam použitých zkratek Jmenný rejstřík

Nabídka č. 6880451216 Vystaveno 11.10. 18:10 Zobrazení: 6