Vaše internetové připojení je zpět. Aby vše fungovalo správně, klikněte pro přenačtení stránky.
Nejste připojeni k internetu. Zkontrolujte své připojení a zkuste to prosím znovu.
Motorové lokomotivy řady T 434.0 - Knihy
Motorové lokomotivy řady T 434.0 - Knihy
Motorové lokomotivy řady T 434.0 - Knihy
Motorové lokomotivy řady T 434.0 - Knihy
Motorové lokomotivy řady T 434.0 - Knihy
Motorové lokomotivy řady T 434.0 - Knihy
1 z 5
Nové

Motorové lokomotivy řady T 434.0

Kup teď
2x zakoupeno
1 200 Kč
Bezpečný nákup s Aukro Ochranou kupujících
Nakupujete od ověřeného prodejce
14 dní na vrácení zboží
Doprava a platba
AKCE
Balíkovna na adresu v květnu již od 40 Kč!
Více informací.
Balíkovna Od 63 Kč
Zásilkovna na výdejní místo Od 77 Kč
Osobní převzetí
Praha
Doba dodání 4-6 dní
Kartou online
Bankovním převodem
Podrobnosti
Motorové lokomotivy řady T 434.0
Popis předmětu
Stav
Stav zboží
nepoužívaný, nerozbalený produkt ve 100% stavu
Rok vydání
Počet stran

Motorové lokomotivy řady T 434.0

Vladislav Borek, Jaroslav Wagner


Kniha je zaměřena převážně na vývoj, výrobu a provoz první československé univerzální motorové lokomotivy vyššího výkonu určené pro traťovou službu i posun. Tehdejší tvůrci části mechanické, stejně jako i elektrické, to v 50. letech 20. století neměli s konstrukcí a stavbou jednoduché. Některé vzory pro svoji práci sice mohli hledat v zahraničí, ale i tam byl vývoj motorové trakce ještě v plenkách, což platilo zejména pro Evropu. Učit se však museli nejen konstruktéři, ale i zaměstnanci lokomotivky ČKD, pod jejichž rukama nové lokomotivy vznikaly, a následně i zaměstnanci ČSD, kterým se v provozu nová technika dostala prvně do rukou.

Kniha čerpá z dochované písemné i obrazové dokumentace. V jejím textu jsou zachyceny porodní bolesti nejen samotného vývoje, ale také stavby těchto lokomotiv. Jak ukázaly už první zkoušky, měly zprvu řadu závad a konstrukčních nedostatků, které však byly jen částí příčin jejich krátké existence. Tehdejší stav železničních tratí totiž nebyl ideální, a nové stroje tak musely splňovat nejen požadavky na univerzální lokomotivu, tj. být vybaveny parním agregátem pro vytápění vlakové soupravy, ale současně vyhovovat podmínkám provozu na tratích s relativně nízkou únosností. Zatímco technické a konstrukční nedostatky se z valné části během zkušebního provozu povedlo odstranit, rozpor mezi hmotností hnacího vozidla a únosností tratí se přes veškerou snahu sladit nepodařilo, takže nakonec byla celá řada přečíslována na T 436.0. Dalším důsledkem bylo, že z původně objednaných deseti lokomotiv bylo vyrobeno jen osm. Následně výrobce i provozovatel začali upřednostňovat vývoj nové lokomotivy, u níž by již z výroby byly vyřešeny technické dětské nemoci i její nižší hmotnost. Jak se brzy ukázalo, při zachování shodné koncepce však k redukci hmotnosti vedla jen jediná cesta, jíž bylo odstranění vytápěcího agregátu a tím i rezignace na univerzálnost nově konstruované řady. Na základě tohoto přístupu a s využitím dílů, jež zůstaly výrobci z nezrealizovaných dvou strojů řady T 434.0 / T 436.0, povstaly první dva prototypy nové řady, označené jako T 435.001 a 02. Ty se pak i přesto, že ani jejich konstrukce nebyla bez nedostatků, staly počátkem sériové výroby "malých hektorů" produkovaných v několika variantách.

Průtahy v zavádění motorových lokomotiv T 434.0 byly také důvodem pro nákup pěti motorových lokomotiv přibližně stejné kategorie z Maďarska. Ty u výrobce nesly označení jako typ M424 a u MÁV jako řada M44. U ČSD byly označeny T 455.0. I této konkurenci je v knize ponechán prostor, protože byla sice epizodní, ale neodmyslitelnou součástí prvního období motorového provozu u ČSD.

Celá publikace pak dokazuje, že krátký provozní život lokomotiv řady T 434.0 nebyl způsoben ani tak technickou nevyzrálostí konstrukce, která svou koncepcí spíše předběhla dobu, ale tím, že československé tratě na takovouto lokomotivu nebyly ještě připraveny.

Motorové lokomotivy řady T 434.0 Vladislav Borek, Jaroslav Wagner Kniha je zaměřena převážně na vývoj, výrobu a provoz první československé univerzální motorové lokomotivy vyššího výkonu určené pro traťovou službu i posun. Tehdejší tvůrci části mechanické, stejně jako i elektrické, to v 50. letech 20. století neměli s konstrukcí a stavbou jednoduché. Některé vzory pro svoji práci sice mohli hledat v zahraničí, ale i tam byl vývoj motorové trakce ještě v plenkách, což platilo zejména pro Evropu. Učit se však museli nejen konstruktéři, ale i zaměstnanci lokomotivky ČKD, pod jejichž rukama nové lokomotivy vznikaly, a následně i zaměstnanci ČSD, kterým se v provozu nová technika dostala prvně do rukou. Kniha čerpá z dochované písemné i obrazové dokumentace. V jejím textu jsou zachyceny porodní bolesti nejen samotného vývoje, ale také stavby těchto lokomotiv. Jak ukázaly už první zkoušky, měly zprvu řadu závad a konstrukčních nedostatků, které však byly jen částí příčin jejich krátké existence. Tehdejší stav železničních tratí totiž nebyl ideální, a nové stroje tak musely splňovat nejen požadavky na univerzální lokomotivu, tj. být vybaveny parním agregátem pro vytápění vlakové soupravy, ale současně vyhovovat podmínkám provozu na tratích s relativně nízkou únosností. Zatímco technické a konstrukční nedostatky se z valné části během zkušebního provozu povedlo odstranit, rozpor mezi hmotností hnacího vozidla a únosností tratí se přes veškerou snahu sladit nepodařilo, takže nakonec byla celá řada přečíslována na T 436.0. Dalším důsledkem bylo, že z původně objednaných deseti lokomotiv bylo vyrobeno jen osm. Následně výrobce i provozovatel začali upřednostňovat vývoj nové lokomotivy, u níž by již z výroby byly vyřešeny technické dětské nemoci i její nižší hmotnost. Jak se brzy ukázalo, při zachování shodné koncepce však k redukci hmotnosti vedla jen jediná cesta, jíž bylo odstranění vytápěcího agregátu a tím i rezignace na univerzálnost nově konstruované řady. Na základě tohoto přístupu a s využitím dílů, jež zůstaly výrobci z nezrealizovaných dvou strojů řady T 434.0 / T 436.0, povstaly první dva prototypy nové řady, označené jako T 435.001 a 02. Ty se pak i přesto, že ani jejich konstrukce nebyla bez nedostatků, staly počátkem sériové výroby "malých hektorů" produkovaných v několika variantách. Průtahy v zavádění motorových lokomotiv T 434.0 byly také důvodem pro nákup pěti motorových lokomotiv přibližně stejné kategorie z Maďarska. Ty u výrobce nesly označení jako typ M424 a u MÁV jako řada M44. U ČSD byly označeny T 455.0. I této konkurenci je v knize ponechán prostor, protože byla sice epizodní, ale neodmyslitelnou součástí prvního období motorového provozu u ČSD. Celá publikace pak dokazuje, že krátký provozní život lokomotiv řady T 434.0 nebyl způsoben ani tak technickou nevyzrálostí konstrukce, která svou koncepcí spíše předběhla dobu, ale tím, že československé tratě na takovouto lokomotivu nebyly ještě připraveny.

Nabídka č. 7051232855 Vystaveno 05.05. 17:05 Zobrazení: 3