V. Kubašta - Indiánský tábor/ 3D leporelo / Artia přelom 60. a 70. let
Rozkládací desky, které po otevření nabídnou impozantní, prostorový a " barvami nacucaný" obrázek, životem pulzující Indiánské vesnice od Vojtěcha Kubašty.
Velikost modelu v rozloženém stavu je 45 cm x 32,5 cm.
Panorama obsahuje navíc tři pohyblivé výjevy.
Protože chybí tiráž, myslím si, že model pochází z přelomu 60. a 70. let minulého století.
Pouze na zadní straně dole je uvedeno : Designed and produced by Artia Prague, Printed in Czechoslovakia, 208/2.
Pokud se indiánský model v Česku vůbec prodával, tak to v době masově vrcholící Vinnetou mánie, musela být těžká podpultovka....
Stav:
Totem v popředí má ohnuté pravé ucho horní masky.
Týpí stan za ním má zlomenou pravou vyčnívající tyč, je podlepena z rubu lepicí páskou.
Desky jsou při okrajích mírně pomačkané a mají prohnuté rohy.
Přední desky mají pár mělkých rýh kolem hlavy indiána.
Zadní desky jsou zažloutlé a ušpiněné patinou stáří, je vidět na bílém podkladu mezi obrázky.
Hřbetní červené plátno je sice trošku zašmudlané, ale jinak bez porušení.
3D model je kompletní - vzhledem k stáří velmi zachovalý stav.
Vojtěch Kubašta je, vzhledem k exportním vydáním z Artie, ve světě dodnes uznáván jako jeden z průkopníků prostorových knih, které vytvářel podle vlastních návrhů a jejichž systém dotáhl časem k naprosté dokonalosti přidáním pohyblivých mechanických prvků.
Měl k tomu dobrou průpravu ze studií a samozřejmě i velký talent !
Vystudoval architekturu na ČVUT v Praze, věnoval se nejprve knižní grafice, poté ilustraci dětských knih, později sám navrhoval knihy prostorové.
Od roku 1953 spolupracoval s nakladatelstvím Artia, jeho prostorové knihy byly určeny především na vývoz do zahraničí, celkově byly přeloženy do sedmatřiceti jazyků. Jeho díla se totiž v milionových nákladech exportovala do ciziny, zatímco doma byla spíše podpultovým zbožím.
Jednotlivé knihy se tiskly ve Velkém Šenově. Tam byla specializovaná tiskárna, která měla svůj vlastní papír a barvy z Německa. Na tisku se rozhodně nešetřilo, každý list knihy je doslova napitý barvou.
Výroba knih byla technologicky velice náročná, i z toho důvodu byla většina prostorových knih určena pro devizový trh. Jen některé z nich vyšly i česky (např. O červené Karkulce), většina z nich až po roce 1989.
Spolupracoval i s Waltem Disneym, vytvořil pro něj například prostorového Bambiho nebo Knihu džunglí.